fredag 26 oktober 2012

Älskade Anslagstavlan. Tack för allt.


Jag tillhör generationen som satt klistrade framför tv:n när "Anslagstavlan" visades. Programmet var fem minuter långt och framförde samhällsinformation och viktiga uppmaningar som "Snart är det riksdagsval i Sverige" och "Bär flytväst på sjön!"
Det som lockade mig och, lovar jag påstå, en stor andel 70-talister att se "Anslagstavlan" på 80-talet hade dock ingenting att göra med att hundratusentals sjuåringar plötsligt närde ett märkligt stort samhällsintresse.

Nej, vi lockades till tv:n av "Anslagstavlans" tecknade vinjett. Det tog 12 sekunder; den tecknade gubben klev in i rutan och stegade fram till en anslagstavla där han satte upp en lapp.
Det var allt, och sen tog den icke-tecknade informationen från Trafiksäkerhetsverket, Livsmedelsverket och Socialstyrelsen vid.
12 sekunder! (jag vet att det stämmer, eftersom jag kollade upp det på You Tube)

Vi satt alltså bänkade, vecka efter vecka, för att se en 12 sekunder lång vinjett.  Helt enkelt på grund av att det var i princip det enda tecknade vi kunde se på tv under en vecka.
När "Linus på linjen" någon gång emellanåt lades in som pausprogram i tv visste glädjen inga gränser, och även de som inte var det minsta intresserade av sport längtade ihjäl sig tills "Lilla Sportspegeln" började eftersom ett av inslagen i programmet var en kortfilm med "Tom & Jerry".
Allt det här tänker jag på en vardag när jag är hemma med min hängiga tvååring. Det enda han vill göra är att se på film, och det är ingen svår önskan att uppfylla numera. Vi har minst fem barnkanaler som visar tecknat hela tiden. Och skulle inte det fungera kan Jack, 2, naturligtvis hantera min iPad och iPhone på egen hand och surfa fram tecknad film på You Tube, eller välja att spela något animerat spel som han hittar via en nerladdad app. Och så har vi även en dvd-spelare med barnfilmer till.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om allt det här. Jag gillar teknik och utveckling - allt var verkligen inte bättre förr. Samtidigt känner jag mig tveksam till att allt bara serveras mina barn (vilket jag själv naturligtvis är medskyldig till), istället för att de vackert får vänta och längta tills det blir söndag kväll klockan 19:25 då en tecknad gubbe visar sig i tv-rutan i 12 sekunder.
Allra värsta nutida minnet är nog ändå när jag plötsligt en dag hörde musiken från "Tomtarnas verkstad" ljuda genom rummet, för att sedan se en tomtenisse måla ett shackbräde med rutig färg i min telefondisplay som just då manövrerades av Milo, 4. NEJ! Inte "Kalle Anka och hans vänner"! INTE JULAFTONSPROGRAMMET! Det får och kan man ju bara se på julafton klockan 15 - inte en vanlig tisdag i september!

Så, det som ändå värmer mitt hjärta litegrann är att vi nu har låtit VHS-spelaren göra entré i vårt hem igen, och därmed ersätta en hel del av de andra alternativen. VHS är smidigt! Man kan till exempel stanna filmen mitt i och fortsätta på samma ställe flera dagar senare. Kanonbra! Nu står spelaren i lekrummet på övervåningen, där mamma och pappa styr med järnhand när och vad som slås på.
Favoriten hos mina killar? Jo, "Raska på Alfons Åberg" från 1980-talet. Extremt enkelt gjord, och totalt befriad från specialeffekter och sorroundljud.
Det finns kanske hopp ändå. Trots allt.

(Karlskoga Tidning/Kuriren 7 september 2012)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar