torsdag 5 april 2012

7 oktober 2011 - Överraskningshelgen!

Min förra krönika – för två veckor sedan - handlade om att jag skulle ha en väldigt lugn helg. Den lugnaste helgen på hela året, typ.

Det fanns dom som skrattade gott åt den krönikan, kan jag meddela.

Det var nämligen så att det, helt utan min vetskap, hade planerats i månader för denna helg. För att fira min födelsedag, som ägde rum kommande tisdag.

Jag fyllde 34 år. Alltså ingen dag man väl brukar fira något särskilt. Jag tänkte bjuda närmaste familjen på smörgåstårta, kanske öppna något litet paket. Mer än så hade jag inte tänkt på denna födelsedag.

Men på lördagen fick jag veta att Milo och Jack hade barnvakt på eftermiddagen. Själv skjutsades jag till Hårtoppen i Degerfors för att få uppleva deras nya fiskspa, något som jag verkligen har velat prova. Min man Patrik var med, och servade med bubblande dryck, färsk frukt och godis.

Därefter: färd till nya restuarang Gastro i Karlskoga, och bara att kliva in där var ju en upplevelse i sig! Jag som har längtat så efter en finfin restaurang i Karlskoga/Degerfors, vackert inredd och riktigt god mat, blev så himla glad av att upptäcka att det numera fanns, bara en mil bort.

Utsökt älginnanlår till förrätt, hälleflundra till varmrätt – och nu var jag så nöjd, så nöjd och kände mig så oerhört födelsedagsfirad! Mer än jag någonsin hade kunnat tänka mig.

Vi åkte hem. Barnen skulle visst komma hem snart, sa Patrik, och jag ämnade landa med dem i soffan framför ”Tack för musiken” på SVT.

Men först skulle han visst visa mig något på logen, den ombyggda övervåningen av vårt stall hemma i Gräsholmen.

- Absolut, sa jag. Jag ska bara ta på mig mjukisbyxorna först!

Sen gick vi upp på logen – och plötsligt ser jag mina bästa vänner stå där och sjunga ”Ja må hon leva” för mig. Levande ljus i alla lyktor, och mina vackra fina vänner varav många hade åkt från Stockholm över helgen för att överraskningsfira mig.

Jag lovar – jag har aldrig blivit så överraskad i hela mitt liv. Dessutom älskar jag verkligen överraskningar, så bättre födelsedagspresent kunde jag aldrig ha fått.

Det blev en underbar kväll. Mera bubbel i glasen, musik, massa massa prat, musiktävling, chips och slutligen bubbelpool i natten för dom som orkade vara vakna. (Och mjukisbyxorna sprang jag faktiskt och bytte ut mot nylonstrumpor, när jag väl hade hämtat mig från chocken...)

Morgonen efter, med rostat bröd, kaffe, juice, stekta ägg och bacon, med alla dom där bästa omkring, blev nästan lika bra.

Det blev ingen lugn helg, verkligen inte, och ingen var lyckligare än jag över det!

Men den här helgen, då ska jag faktiskt ta det VÄLDIGT lugnt. Och den här gången törs jag nog ändå säga det med ganska stor säkerhet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar